FAQs

Snälla hitta svar på de vanligaste frågorna i avsnittet Vanliga frågor. Om du inte hittar den information som krävs, kontakta vår kundförsäljningsavdelning och låt oss börja söka efter din nästa klocka!

UPPKÖP


  • När du har valt en klocka klickar du på knappen "Köp" för att fortsätta med köpprocessen.
  • Kort efter att du har skickat din beställning, kommer du att få ett bekräftelsemail med ditt beställningsnummer. Om tillämpligt kommer det också att finnas information om betalningsinformationen och de följande stegen.
  • Vårt kundframgångsteam kommer också att kontakta dig via telefon eller e-post för att bekräfta dina uppgifter och kontrollera om ytterligare hjälp behövs (armbandjustering, presentförpackning osv.).
  • Det beror på modellen, märket och den specifika biten, men individuella priser är förhandlingsbara.
  • Använd knappen 'SUGGEST PRICE' för att göra ett erbjudande, vårt kundframgångsteam kommer att granska ditt erbjudande inom 24 / 48h och kontakta dig.
  • Observera att betydligt låga erbjudanden avvisas automatiskt.
  • Du kan betala bekvämt och enkelt med banköverföring, kredit- och betalkort (Mastercard, Visa, American Express, Maestro, Cartes Bancaires).

    Banköverföring (förskottsbetalning): Med denna betalningsmetod får du ett bekräftelsemail med Chronoexperts bankuppgifter efter att du har gjort din beställning. Observera att din beställning inte kommer att behandlas förrän vi har mottagit din betalning. När du gör överföringen ska du se till att ange ditt ordernummer i betalningsanledningen. Beroende på din bank kan det ta mellan en och fyra arbetsdagar innan din betalning når oss.
  • Vi erbjuder olika bankkonton i flera valutor för att undvika valutaväxlingsavgifter för kunder och Chronoexpert
    • EURO-konto - Bankinter SA
    • GBP - Överföringskonto
    • USD - Överföringskonto
    • AUD - Överföringskonto
  • Betalningar till överförda konton registreras i genomsnitt på mindre än 3 timmar.
  • Betalningar till vårt vanliga Bankinter-konto kan ta 24 timmar - 4 dagar innan betalningen kommer fram.
    • Din klocka kommer att reserveras för dig under denna period (upp till högst sju dagar) och skickas omedelbart efter att betalningen har avslutats.
  • För att påskynda processen, skicka oss ett betalningsbevis.
  • Ja, naturligtvis kan du också beställa varor via telefon. Vänligen kontakta vårt kundframgångsteam på +46 8 446 872 04
  • Vi är tillgängliga mån-tors 9 - 18:30, fre 9 - 14:30.
  • Erbjuder ni finansiering?

    Vi erbjuder för närvarande betalningar via Klarna i Finland, Sverige och Danmark samt i andra utvalda länder. Villkoren beror på varje land.
  • Vårt leverantörsnätverk finns över hela världen. Vi kan inte säkerställa LC eller landskod i alla fall. Fråga dock!
  • Specifika klockor har ett marknadsvärde högre än detaljhandelspriset. Det beror på efterfrågan, men vi försöker källa till klockor till bästa möjliga priser
  • Vi inkluderar alla ytterligare länkar och i allmänhet passar klockor till en genomsnittlig handled. Ytterligare länkar och remmar kan köpas vid behov. Vänligen kontrollera med vårt team, eftersom de kommer att hjälpa dig om det behövs.

    Vintage-klockor: Under sitt (långa) "liv" har vintageklockor inte bara burits. Vanligtvis gav tidigare ägare också sina klockor för regelbunden rekonditionering (t.ex. polering, revision osv.), och nästan oförändrade urtavlor eller armband är ett sällsynt undantag.
    Vi på Chronoexpert lägger oss inte i processen och behåller alltid klockan som den är, utan försäkrar oss bara om att den och dess delar är äkta.

FRAKT


  • Ja, Chronoexpert erbjuder 100% gratis frakt till alla EU-länder. Priserna är inklusive moms.
  • Alla produkter levereras från vårt högkvarter i EU (Spanien - Bilbao).
  • Du kan emellertid möta ytterligare import- / anpassningsavgifter för leveranser till länder utanför EU
  • Nej. Inga tullar eller tilläggsskatter ska betalas vid köp från EU
  • Alla produkter levereras från vårt högkvarter i EU (Spanien - Bilbao)
  • Vi skickar ditt spårningsnummer när det är tillgängligt. DHL är vår leverantör, kontrollera ditt spårningsnummer här.https://www.dhl.com/en/express/tracking/monitor_shipments.html
  • Chronoexpert levereras också utanför EU. Du kan dock få ytterligare landsspecifika anpassade avgifter.
  • Kunden är ansvarig för eventuella extra avgifter och de kommer att tilläggas inköpspriset.
  • Vi rekommenderar att du kontaktar ditt lokala tullkontor för mer information.

RETURER & UTBYGGNINGAR


  • Chronoexpert har åtagit sig att fullständigt tillfredsställa våra kunder och njuta av ditt köp. Vi erbjuder en problemfri 14-dagars returpolicy.
  • Om du av någon anledning vill returnera eller byta ut din klocka kommer vi att tillgodose din begäran så snabbt som möjligt.
  • Om du bestämmer dig för att returnera varorna återbetalas det betalade beloppet efter inspektion av våra klockexperter med samma betalningsmedel som användes för köpet.
    • Låt tio arbetsdagar för att återbetalningen återspeglas i din ursprungliga betalningsmetod.
  • VIKTIG
    • Varor måste returneras i exakt skick när de levererades.
    • Varor som används eller bärs under returperioden eller med repor kan inte returneras.
    • Returer accepteras inte om säkerhetsmärket har skadats, manipulerats eller avlägsnats.
    • Vi kan inte acceptera returer för föremål som har anpassats eller graverats, skadats eller slitits.
  • Vi kan behöva göra en avdrags- eller omlåningsavgift på upp till 20% av inköpspriset. Denna återbetalning är för att minska värdet på varor till följd av onödig hantering av dig.
    • T.ex. oanvända klockor med klistermärken - Om du tar bort klistermärken eller använder en oanvänt klockan kommer du att få ett avdrag på upp till 20 % av returpriset på grund av värdeminskning. Om säkerhetsetiketten tas bort eller manipuleras kan klockan inte returneras.
  • Kostnaden för att returnera varorna är kundens ansvar. Vi rekommenderar att du använder liknande frakt som företaget använder eftersom vi INTE ansvarar för förlorade paket
  • Varor som används eller bärs under returperioden eller med repor accepteras inte för retur. Vi kommer att tillämpa en avdrags- eller omfördelningsavgift efter vår bedömning
  • Varor som har skadats, öppnats för inspektion eller med förändringar
  • Varor INTE i exakt skick de levererades:
    • Utan originaldekaler, etiketter och säkerhetsetiketter
    • Utan originalpapper, originallåda
  • Vänligen kontakta Chronoexpert kundens framgångsteam inom 14 dagar. Du kan göra det för köp i oanvända skick från leveransdatum för att begära ett returtillstånd.
  • När ett returbehörighet har utfärdats kommer vi att dela med dig leveransinformationen så att du kan fortsätta.
  • Kostnaden för returporto och förpackning är ditt ansvar.. Kom ihåg att använda ett välrenommerat rederi. För en snabb och spårad leveransservice, använd DHL eller Fedex och behåll bevisen på porto. Annars kan returer avvisas.
  • Se till att inkludera allt originalinnehåll i ditt returpaket, inklusive klocka, lådor, dokument, tillbehör, länkar, remmar, spännen och verifieringspapper.
  • Annars kan returer avvisas.
  • VIKTIGT: Försäljningen från Europeiska unionen är slutlig

GARANTI


  • Varje klocka som köpts från Chronoexpert kommer med en 12-månaders Chronoexpert mekanisk garanti. Det är utöver tillverkarens garanti (Om det fortfarande gäller).
  • Vår garanti täcker mekaniska och rörelsefel
  • Undantaget från garantin:
    • Skador på grund av externa problem eller missbruk: släppa klockan, stötar, stötskador, felaktig hantering, överlindning av klockan.
    • Upprullningsmaskiner och tryckknappar
    • Glas, band, armband och förslutningar
    • Remmar, armband och stängningar
    • Fickur
    • Kvartsrörelser
    • Vattenskador om inte annat anges på fakturan
  • Tredje parts utförande av tjänsten, öppnande av stycket, ändringar, reparationer, kommer att göra denna garanti ogiltig
  • Vid garantikrav är vi alltid din partner för samråd. Vårt kundframgångsteam hjälper dig med följande steg: ring vårt kundtjänst eller skicka ett e-postmeddelande till info@chronoexpert.com
  • Eftersom det inte är möjligt att ställa en fjärrdiagnos kan vi inte ge dig denna information förrän klockan har undersökts av våra urmakare. Att kontrollera din klocka tar vanligtvis mellan två och sju dagar. Tänk på att servicetiden kan ta mellan 4-8 veckor.
  • Kontrollera i förväg om din klocka är vattentät eller vattentät. Vattenavvisande modeller är endast skyddade mot lätt stänkvatten och lämpar sig inte för användning under vatten. En vattenavvisande klocka klarar inte av kraftiga regn eller skurar. När du tvättar händerna ska du vara försiktig med en vattenavvisande klocka.

    Med en vattenavvisande modell är det viktigt att kronan är ordentligt stängd innan den används under vatten. Dessutom bör du aldrig använda tryckknapparna under vatten. Låt dessutom regelbundet, minst en gång om året, din klocka kontrollera att den är vattentålig i en specialbutik (detta underhåll täcks inte av vår garanti).

    Vintage-modeller bör inte komma i kontakt med vatten, eftersom dessa klockor är mycket känsliga.
    Skador i samband med vattenproblem täcks inte av vår garanti. Var alltid försiktig med din klocka
  • Se till att du aldrig använder datumet för att snabbt växla mellan klockan 20:00 - 04:00. Annars finns det risk för skador på urverket, vilket inte täcks av garantin. När du ställer in tiden ska du se till att den inställda tiden är dag eller natt.
  • "Under sin livstid har vintageklockor inte bara använts. Nuförtiden är nästan oförändrade urtavlor eller armband ett sällsynt undantag, och därför uppskattar samlare och experter vintageklockors individualitet, vilket i allt högre grad återspeglas i höga auktions- och försäljningspriser.
    Vi ingriper inte i processen och behåller alltid klockan som den är, vi återförsäkrar oss bara om att pjäsen och dess delar är äkta och att rörelsen fungerar. Det finns ingen garanti för att klockan är vattentätTänk på att de tidigare ägarna kanske tog med sina klockor för regelbunden rekonditionering och/eller service (t.ex. polering, revision osv.).
    Alla vintageklockor hos Chronoexpert har testats för äkthet."

KONTAKT & ANDRA


  • Om du har frågor angående vårt företag, produkter, registreringsprocessen, leveranspolicyn eller andra förfrågningar, hjälper vårt professionella klockälskande team gärna dig.
  • Vi är tillgängliga via telefon, Whatsapp och e-post. Glad att hjälpa!
    • Chronoexpert kundtjänst telefon - +46 8 446 872 04
    • E-post - support@chronoexpert.com
  • Arbetstid: Man-tors 9–18:30, fre 9–14:30.
  • Chronoexpert är beläget i Bilbao (norra Spanien). Vi erbjuder för närvarande inte ett detaljhandelsutrymme eller utställningsrum
  • Försök först återställa ditt lösenord via länken "Har du glömt ditt lösenord". Om det inte fungerar, vänligen kontakta oss på info@chronoexpert.com